nya Grejer o nya Fiskar

Lite trött på cirkulationspumpen – Eheim compact 1000. Jädra bra pump egentligen, bra tryck å så, men… Den har ett enerverande brumljud som jag inte trivs med. Blev lite tystare efter några veckor, men inte helt tillfredsställande. Har haft ny pump i sikte men inte riktigt vågat slå till eftersom man aldrig får nån enhetlig bild när man plöjer igenom omdömen. Verkar lite som roulett att få tag på en garanterat tyst cirkulationspump, även av samma modell och märke. Har läst många som tex vart väldigt nöjda med sin nästan ljudlösa Compact 1000. Antingen är dom hörselskadade eller så skiljer det enormt i tillverkning från pump till pump.

Valde istället att slå på stort och köpte mig ett ytterfilter. Då slipper man i alla fall eventuell resonans i akvariet. Dessutom har man alltid möjligheten att bygga in och ljudisolera ett ytterfilter om det låter. Att verkligen köpa ett nu var däremot inte en helt färdigklar tanke. Inte heller märke eller modell. Fick ett spontant ryck att bege mig till Hornbach efter jobbet i fredags. Var kanske rätt mycket inne på ett Fluval, men dom hade bara FX5 inne. Lite overkill och långt över min budget. JBL visste jag egentligen inte så mycket om, men såpass att dom brukar göra bra grejer. Noll koll på deras ytterfilter däremot. Dom hade en go feting i hyllorna som lockade gott i köpnerven. Bra pris, till och med billigt. Alltså ytterfilter i budgetklassen, så lite skeptisk var jag och fick både lust och ångest. Tog en snabbkoll på nätet efter omdömen och det jag hittade var positivt. Ingen garanti alls, men tillräckligt för att slå till.

Dessutom kunde jag utnyttja deras givmilda prisgaranti som innebär att om man hittar samma vara billigare så får man det för det priset, plus 10% rabatt. Kanoners, ingen jättesumma men nästan 200:- billigare blev det. Ett JBL CristalProfi e1501 för 1160:- blev det 🙂

20131201-163520.jpg
En stor rejäl pjäs på 12 liter och pumpkapacitet på 1400 l/h. Men cirkulationskapaciteten är enbart räknat på pumpens prestanda. Med filtermedium och vattenvägar genom rören hamnar den faktiska flödeskapaciteten på runt 8 -900 l/h, vilket JBL faktiskt informerar om. Det tycker jag är snyggt och ärligt gjort, sånt inger förtroende. Hur som helst så räcker den kapaciteten gott och väl eftersom liter i timmen genom filter i syfte att filtrera vattnet och bryta ner partiklar inte är det mest väsentliga. Ett lågt flöde genom ett effektivt filter är bättre än ett högt flöde genom ett dåligt filter. Eller – för bra fart kan hämma filtrets förmåga att fungera effektivt (och naturligtvis tvörtom). Hög kapacitet är egentligen mer intressant ur syreomsättningssynpunkt. Nu räcker 8-900 l/h i ett 240 liters gott och väl till att både syresätta och filtrera som det är, men som extra grädde på moset så kör jag även på med en streamer som enbart cirkulerar och syresätter vattnet lite extra. Denna går enbart dagtid (eftersom den inte fyller någon nedbrytande filterfunktion tar inte vattenkvaliten nån skada av att stå avstängd nattetid).

Filtermediet består till största delen av blå filtermatta av olika grovlek och en avdelning keramiska ringar av sintrat glas. Med tanke på att jag redan har en stor filterkammare inbyggd i bakgrunden vore det onödigt slöseri med utrymme att inte utnyttja det befintliga filtret. Så därför placerade jag insuget i filterfacket där pumpen satt, och vips så har jag fått en megafiltervolym på drygt 30 liter totalt. Nu består inte hela denna volym av packat filtermedium förståss, en del tomrum finns emellan. Och det är önskvärt för att skapa turbulens och syreberikning.

Nu har jag aldrig haft något ytterfilter tidigare och har ingenting att jämföra med. Det här är mitt första ytterfilter någonsin, så det är en ny erfarenhet. Men så långt är jag grymt nöjd med filtret. Gediget och enkelt. Inga tekniska krussiduller eller överdesignade lösningar. Sköljde ur filtermediet, fyllde upp filtertanken som fick stå medan jag passade in och monterade rören i akvariet. Själva delarna var ju inget problem i sig att montera, utan det trixiga var att få till det eftersom bakgrunden tar plats och inte var tänkt att inhysa ett ytterfilter från början. Det gick dock att lösa ganska bra. Blev bara tvungen att knäcka av en bit av locket i ena hörnet och göra en uppvinklad lucka – inget som stör det minsta.

20131201-165130.jpg
Att prima, starta upp och få igång filtret visade sig vara förvånandsvärt busenkelt. Har läst så oerhört många historier om bångstyriga ytterfilter som hostar, gurglar, kämpar och skramlar ett bra tag innan dom går igång ordentligt. Hostade till ett par gånger och spottade lite luft nån minut sen tuffa det på för fullt och sa inte ett oljud på hela kvällen/natten. Bara några diskreta små spott med luftbubblor lite då och då bara.

Ok, inte ljudlös är den inte. Men betydligt lägre ljudnivå och om inte annat, behagligare ljud än Eheimpumpen. Compact 1000 pumpen hade en minst sagt enerverande brumfrekvens. JBL ytterfiltret surrar mest, lite lent och försynt och långt ifrån störande. Kort och gott JBL CristalProfi e1501 är en grymt bra maskin värt varenda krona, så långt. Återkommer med långtidsrapport om det består.

Blev lite fundersam när jag öppnade filterbehållaren först – det var blött innuti!? Vaa! Har jag fått ett använt filter eller… nä det visade sig vara ett stickprovsex från en tillverkningsbatch. Det kändes ju enbart positivt att få ett ex som blivit testat redan i fabriken.

Det här blev ett jädrans avlångt inlägg. Om du lyckats komma ända hit är du antagligen genuint intresserad eller är läsglad i största allmänhet.
ja, så har jag skaffat ett gäng nya fiskar också
Paracyprichromis nigripinnis ”blue neon”
Det här är ett gäng som jag inväntat och väntat på sedan uppstarten att införskaffa. Lite svåra att få tag på, speciellt till ett hyffsat bra pris. Prismässigt just för att man behöver ha ett litet gäng på helst runt 10 individer eller fler för optimal harmoni. Färre kan funka, men risken finns att det uppstår utstöttingar som inte stortrivs så bra. Men som jag och många andra säger ibland ”fiskarna har inte läst boken”. Fick rätt bra pris av Kent på Nol Ciklidhobby faktiskt, men dyrt nog för att inte ha råd i nuläget med en grupp på 10+. Så jag nöjde mig med 7 så länge och hoppas på att dom kan upprätthålla någorlunda positiv harmoni. Planen är dock minst 10st så några till kommer att utöka sällskapet framöver. Köpte först 5st (2+3) då jag lovat frugan att inte gå loss på ekonomin för hårt. Ringde och berättade om resultatet och fick som svar ”jasså inte dyrare, då kunde du ju köpt några till”. Halvvägs mot perongen till pendeln vände jag tillbaka och köpte två till. Lite glad i lyckans hatt glömde jag hålla kollen på fördelning hona hane där, så nu vet jag inte helt 100 på fördelningen. Undergivna hannar kan se snarlika ut honor – i alla fall för en med otränat öga som jag. Nu har dom svävat runt i karet några timmar och ser ut att trivas fint. Jo dom svävar liksom mer än simmar. Den stora hannen har börjat färga till sig riktigt snyggt.

20131201-172247.jpg
Mer om dessa firrar och fler bilder kommer i ett senare inlägg. Gôtt mos 😉

Lämna en kommentar