Sand i & Hardscape

Nu har blästersanden från Jula fyllts på. Lite mer hardscaping, bara några små justeringar – en sten till och grejat med småstenarna lite. Annars ungefär som det såg ut sist. Det är lätt att falla för stora feta stenar, men störst är inte alltid bäst. Och de handplockade småstenarna har lika stor visuell inverkan som de större. Bara stora stenar och sand ser lätt lite kalt ut. Nånstans runt 15kg sand har det blivit. Kan hända att jag får fylla på mer senare när det kommer i vatten och en del av sanden sätter sig och sjunker in i diverse skrymslen och vrår. Det var en fröjd att jobba med torr sand och slippa klabbig våt sand. Jobbade upp lagret med en skopa och kunde lätt fylla ut och komma åt att få sanden dit jag ville. Under sanden i hörnen och lite runt de större stenarna ligger ett lager till med småsten. Här har jag nämligen tänkt lägga snäckbäddar till snäcklekarna som ska få bo här. Dels för att funka som barriär mot frigolitbotten, men också för att funka som naturlig extragömma åt eventuella yngel en del snäcklekare utnyttjar i sin vårdstrategi. Småstenarna och den gropformiga frigolitbotten kommer tillsammans skapa bra förutsättningar för snäcklekarna att bygga sina system, tror jag, hoppas jag.

Sanden ser betydligt ljusare och mer vit ut på bild än den upplevs live. Går mer åt röda, lite grå hållet och inte alls så ljus. När den blir våt kommer den mörkna lite till.

20130915-200233.jpg

En lite närmare titt och en sidovy på resultatet så lång. Löjligt förtjust i den stora liggande stenen där till höger – ett riktigt toppenfynd (100m hemifrån).

20130915-203440.jpg

20130915-203501.jpg

20130915-203539.jpg

Blir lika glad varje gång jag kommer in i rummet och tittar in i karet. Saknar dock vattnet och invånarna. Kommer tyvärr dröja till månadsskiftet oktober/november. Kommande lön måste gå till diverse andra nödvändiga investeringar som ny pump, nya rör mm. Sen så väntar ommålning av rummet – den fulgröna färgen ska äntligen bort. Nån gång i mitten av oktober eller så kommer jag fylla på vatten och tömma i omgångar, vilket är brukligt när man byggt en sån här bakgrund, för att laka ur husfix och andra eventuella rester som kan påverka vattenmiljön negativt.

Vadå husfix, jag har ju lackat. Tja, man kan ha missat nån fläck, nånstans kanske färgen är olackad, vilket inte borde vara så allvarligt eftersom det är hyffsat oskyldig vattenfärg. Själva lacken kan också innehålla spår av flyktiga rester som följer med ut. Bakom bakgrunden döljer sig en större filtergömma som jag valt att vara olackad – bara lackad runt kanterna och där färg har runnit. Anledningen till varför jag inte lackat här är dels för att husfix har en viss önskvärd inverkan på vattnets hårdhet (höjande) och kanske lite Ph också, vilket enbart är positivt för bland annat Tanganyikaciklider. Antagligen inte så jättestor men ändå. Jag kommer självklart hjälpa vattnet på traven att bli hårt, alkaliskt och välbuffrat på andra sätt också. Dessutom inbillar jag mig att den sträva ojämna ytan kan bidra med positiv filtereffekt – bra fäste för små partiklar och lite utökad biologisk nedbrytning, kanske, tror, inbillar och hoppas jag.

Efter detta, när jag lakat ur karet några gånger kommer jag fylla upp det permanent, plantera lite växter och starta pumparna – nånstans 1-2 veckor innan planerat fiskinköp.

Lämna en kommentar